Top.Mail.Ru

Разделы музея

Уолок хозяина

Вышивка и ткачество

Изделия из соломы и лозы

 

                 Заняткі

Занятак-гульня

“Музейная хата ўцехамі багата”

Войшніс Ф.С., кіраўнік этнаграфічнага  музея  “Спадчына”

Мэты: пазнаёміць вучняў з заклічкамі, забаўлянкамі, лічылкамі, гульнямі, прыказкамі і прымаўкамі; выхоўваць у навучэнцаў цікавасць да нацыянальнай культуры праз беларускі фальклор, узбагачаць іх лексічны запас

Падрыхтоўчая работа. Вучні пачатковых класаў атрымліваюць заданне: даведацца ад дарослых ці прачытаць у кнігах пра заклічкі, забаўлянкі, лічылкі, гульні, прыказкі і прымаўкі.

 Занятак-гульня праводзіцца ў школьным этнаграфічным музеі “Спадчына”.

 Ціха гучыць беларуская народная музыка

Кіраўнік музея.  Сённяшні занятак-гульня называецца “Музейная хата ўцехамі багата”.

 Першы этап “Уцеха”.

–  А ці ведаеце вы, рабяты, што азначае слова ўцеха? (Адказы вучняў).

Уцеха – гэта забава, задавальненне.

Правільна, малайцы! Калісьці доўгімі асеннімі і зімовымі вечарамі ў хаце самых гасцінных гаспадароў збіраліся разам хлопцы і дзяўчаты. Прыходзілі на гэтыя зборышчы, якія называліся вячоркамі, і сталыя людзі  разам са сваімі дзецьмі. Звычайна бралі з сабой якую-небудзь работу, прыносілі гасцінцы: сланечнік, арэхі, цукеркі, пірагі. Людзі спявалі песні, жартавалі. Вечары ладзіліся не толькі дзеля забавы: тут кіпела творчая праца, дэманстраваліся ўменні, мацаваліся сувязі паміж людзей.

 Дзеці вельмі любілі цешыцца, гуляць, забаўляцца з дарослымі. З даўніх часоў бабуля ці матуля забаўляліся з дзіцяткам. Яны разам з ім пляскалі ў ладкі, шчакаталі яму пяткі, гушкалі ў калысцы. Жанчыны цешылі дзіцятка маленькімі вершыкамі: заклічкамі, забаўлянкамі. Гэта вельмі яскравыя, дасціпныя, забаўныя вершыкі. Зараз аб іх і пойдзе размова.

  Другі этап “Заклічкі”.

 – Што такое заклічкі? (Адказы дзяцей)

  Заклічка – гэта вершаваная просьба, пажаданне.

Дзеці, якія рыхтавалі заклічкі дома, знаёмяць прысутных.

Снег, сняжок,

Сейся на лужок,

Сыпся па полі,

Каб мы з хлебам былі.

 – Пра якую пару года апавядае заклічка?

 – Чаму людзі так жадалі і чакалі снегу? (Адказы дзяцей).

(Правільна. Заклікалі снег, каб быць з хлебам).

Кіраўнік музея. Заклічкі прызначаны заклікаць зіму, вясну, лета, восень. А зараз паслухайце заклічку, у якой людзі клічуць дождж. Гэта заклічка распаўсюджана на нашай забалацкай зямлі.

Дожджык, дожджык, секані!

Людзей з поля прагані.

Дожджык, дожджык, сыпані!

Дзяцей з вуліцы прагані.

Трэці этап  “Забаўлянкі”.

Кіраўнік музея.

 – Што такое забаўлянка? (Забаўлянка адзначае весяліцца, пацяшацца).

  Даецца слова  дзецям, якія рыхтавалі забаўлянкі (пацешкі).

 Інсцэніроўка забаўлянкі “Мышка, мышка, дзе была?”

– Мышка, мышка, дзе была?

– Была ў пана караля.

– Што рабіла?

– Лыжкі мыла.

– А што далі?

– Кусок сала.

 – Дзе паклала?

 – Пад лаўкаю.

– Чым накрыла?

 – Халяўкаю.

 – Дзе падзела?

 – Кошка з’ела.

 Кіраўнік музея. Успомніце, якія-небудзь яшчэ забаўлянкі (Вучні называюць “Сарока, варона дзецям кашу варыла…”, “Ладкі ладком”, “Чы-чы, чы-чы, верабей.)  

У нашай мясцовасці бытавала такая забаўлянка:

Кую, кую ножку,

Паеду ў дарожку,

Дарожка крывая,

Кабылка сляпая,

Ні атос, ні калёс,

Воўк кабылку панёс.

Чацвёрты этап  “Лічылкі”.

Кіраўнік музея. Цяпер паслухаем вучняў, якія збіралі лічылкі.

Дзеці называюць:

Пятро, Пятро,

 Падай вядро.

Карове піць –

Табе журыць.

 

Я ля дома маю градку.

Даглядаю сам яе.

Раскажу вам па парадку,

Што на ёй цвіце-расце:

Мак, часнок, гарох, салата,

Па баках укроп і мята.

Кіраўнік музея. На Забалаччыне з далёкай мінуўшчыны бытавала наступная лічылка:

Кацілася торба

З вялікага горба.

А ў той торбе хлеб, пшаніца,

З кім хочаш – з тым дзяліся.

А зараз пагуляем у гульню “Хустачка”

Гульня “ Хустачка

Кіраўнік музея. З дапамогай лічылкі выберам “гаспадыню” ці “гаспадара”.

Вучань. Кацілася торба з высокага горба, а ў той торбе хлеб, пшаніца – з кім ты хочаш падзяліцца.

Кіраўнік музея. А цяпер ставайце ў круг, бярыцеся за рукі (“гаспадыня” – у цэнтры круга, бярэ ў руку хустачку)  і ідзём карагодам, прамаўляючы словы, у час якіх  “гаспадыня” скача. Прамаўляецца тэкст 2 – 3 разы,  у час якога “гаспадыня” ў любы момант падкідае хустачку ўверх. Усе хлопчыкі імкнуцца злавіць яе. Той, каму гэта ўдасца, будзе наступным “гаспадаром” і ўжо тады хустачку будуць лавіць дзяўчынкі. А цяпер паўтараем тэкст:

                                 Гаспадыня, гаспадыня,

                                 Кідай сваю пражу!

                                 Вясна прыйшла,

                                 Заві нас у госці!

Гаспадыня. Ой, як весела стала! Ілья зараз нам раскажа верш.

Хлопчык Жэня. Я раскажу верш “Я люблю сваю хату”.

Я люблю сваю хату,

І падвор’е, і сад,

Дзе і сонца багата,

Дзе я кожнаму рад.

Радзіма – казка пра гнома,

Радзіма – сцежка ў сад.

Усюды добра, а дома

Лепш у сто крат.

Кіраўнік музея. Дзякуй за прыгожы верш.

Пяты этап  “Прыказкі і прымаўкі”.

Прыказкі і прымаўкі – неацэнны моўны скарб. У іх адлюстроўваецца не толькі гісторыя, звычаі,  быт, але і характар, душа народа. Прыказкі і прымаўкі маюць глыбокі сэнс, вучаць мудрасці чалавека. Чым больш чалавек ведае прыказак, тым большы вопыт народа ён можа пераняць.

Гульні

1.“Знайдзі прыказку ў размове”

– Бабулька, ты казала, што мы пойдзем гуляць.

– Пойдзем, унучка. Але скажы, ці памыла ты посуд?

– Я потым памыю.

– Не, адклад не ідзе ў лад. Памый чысценька посуд, а тады пойдзем.

 

– Пара Алінка абедаць. Мый рукі і сядай за стол.

– Мама, абед не заяц, у лес не ўцячэ.

2. “Збяры прыказку пра хату”

Вучні знаходзяць працяг прыказкі на картках.

Чужая хата (не грэе).

Слаўна хата не вугламі, (а пірагамі).

Лепш нічога няма свайго (роднага вугла).

Свая хатка, (як родная матка).

Дома і вуглы (дапамагаюць).

У сваёй хаце і (качарга маці).

Дарагая тая хатка, дзе (радзіла мяне матка).

Хата плача без гаспадыні, а гумно – (без гаспадара).

Кіраўнік музея. Парадавалі вы мяне сёння, рабяты. Ведаеце шмат заклічак, забаўлянкаў, лічылак, прыказак, прымавак, гульняў. А вам ці спадабалася? Чаму дзеці любяць заклічкі,забаўлянкі, лічылкі, гульні? Чаму вучаць прыказкі і прымаўкі? (Адказы вучняў).

Основной фонд музея

 

 

 

Путешествуем вместе!

 

Экскурсія “Матулін ручнік”
2022-10-09 20:55 Экскурсія “МАТУЛІН РУЧНІК” Войшніс Ф.С., кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” Мэта: -знаёмства з беларускім ручніком як прыкладам высокамастацкай тканіны; -выяўленне асаблівасцей беларускага ...
Экскурсія “Мне выпала шчасце тут нарадзіцца…”
2021-12-10 22:01  Экскурсія “Мне выпала шчасце тут нарадзіцца…”  (віртуальная экскурсія па аграгарадку Забалаць)   Войшніс Ф.С., кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” Міхайлава Я.Я., класны кіраўнік  11 класа ...

О нас

Урок у музеі

Віды вышыўкі. Асаблівасці беларускай народнай вышыўкі. Вышыўка ў тэхніцы “Набор”

Урок працоўнага навучання

Яніна Мар’янаўна Анаровіч, настаўніца працоўнага навучання, пазнаёміла дзяўчынак з тэхнікай вышывання гладдзю, паўкрыжом і крыжом. Фаіна Стэфанаўна Войшніс, кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” правяла для пяцікласніц  у школьным музеі экскурсію “Вышыўка і ткацтва як від дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва”.  Паведаміла вучаніцам пра спосабы вышыўкі, пра ролю вышыўкі ў жыцці нашых продкаў, пра  майстэрства мясцовых вышывальшчыц. Пазнаёміла з музейнымі вышыванкамі, сурвэткамі, ручнікамі, вышытым арнаментам на кашулях.

Урок-экскурсія садзейнічала выхаванню у дзяўчынак любові і павагі да свайго краю, народа, яго традыцый, промыслаў.

You will find the latest information about us on this page. Our company is constantly evolving and growing. We provide wide range of services. Our mission is to provide best solution that helps everyone. If you want to contact us, please fill the contact form on our website. We wish you a good day!

“Ой лянок, лянок мой чысты, валакністы, залацісты!”

Літаратурна-этнаграфічная гасцёўня

(5 клас)

Літаратурна-этнаграфічная гасцёўня “Ой лянок, лянок мой чысты, валакністы, залацісты!”, якая была праведзена ў этнаграфічным музеі “Спадчына”, пазнаёміла вучняў 5 класа (класны кіраўнік Яніна Яўгеньеўна Міхайлава) з прыладамі для апрацоўкі льну і паэтычнымі творамі, прысвечанымі цяжкай жаночай працы; садзейнічала выхаванню цікавасці да мінулага роднага краю, беларускай паэзіі, павазе да сялянскай працы, традыцый беларускага народа.

Кіраўнік музея Фаіна Стэфанаўна Войшніс пазнаёміла пяцікласнікаў з калаўротам, прасніцай, верацяном, церніцай, траплом, грэбенем, кудзелю на прасніцы, сукалам, саматканымі ручнікамі, абрусамі, ткацкім станком.

 Вучні чыталі  вершы М. Машары  і В. Вярбы “Ручнікі”, М. Танка “Расшытае крыжыкам”, В. Ракава “Неданошаныя кашулі”, Я. Крупенькі “Беляць палотны”, Д. Бічэль “Кросны”. Пад гучання беларускай народнай песні “Ох, і сеяла Ульяніца лянок” дзяўчынкі спявалі і танцавалі, імітуючы ўсе згаданыя  дзеянні.

Віды вышыўкі. Асаблівасці беларускай народнай вышыўкі. Вышыўка ў тэхніцы “Набор”

Урок працоўнага навучання

Яніна Мар’янаўна Анаровіч, настаўніца працоўнага навучання, пазнаёміла дзяўчынак з тэхнікай вышывання гладдзю, паўкрыжом і крыжом. Фаіна Стэфанаўна Войшніс, кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” правяла для пяцікласніц  у школьным музеі экскурсію “Вышыўка і ткацтва як від дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва”.  Паведаміла вучаніцам пра спосабы вышыўкі, пра ролю вышыўкі ў жыцці нашых продкаў, пра  майстэрства мясцовых вышывальшчыц. Пазнаёміла з музейнымі вышыванкамі, сурвэткамі, ручнікамі, вышытым арнаментам на кашулях.

Урок-экскурсія садзейнічала выхаванню у дзяўчынак любові і павагі да свайго краю, народа, яго традыцый, промыслаў.

Пазнавальная экскурсія “Лепш нічога няма свайго роднага вугла”

Кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” Ф.С. Войшніс сумесна з  выхавальнікам інтэграванай групы навучання і выхаванн Л. І. Глушэнь правялі з выхаванцамі пазнавальную экскурсію “Няма нічога мілей свайго роднага вугла”. Гэтая экскурсія прывабіла дашкольнікаў цікавай экспазіцыяй, магчымасцю пагуляць з экспанатамі.

Перад наведваннем музея дашкольнікі пазнаёміліся з ілюстраваным матэрыялам з папкі “З куфэрка бабулі”, створанай Людмілай Іосіфаўнай Глушэнь паводле часопіса “Вясёлка” (“музей Вясёлкі”).

Фаіна Стэфанаўна апавядала дзецям пра жыццё беларусаў у пачатку ХХ стагоддзя, знаёміла з інтэр’ерам сялянскай хаты, асноўнымі прадметамі вясковага побыту, з прадметамі гаспадара, гаспадыні, з ткацкімі прыладамі і вырабамі. Дзеці гулялі ў гульню “Хустачка”, адгадвалі загадкі, спявалі беларускую народную песню-танец “Бульба”, называлі прыказкі і прымаўкі, расказалі верш “Я люблю сваю хату”.

Пазнавальная экскурсія ўзбагаціла слоўнік дзяцей на аснове паглыблення ведаў пра прадметы і з’явы навакольнага свету; далучыла іх да багацця беларускай мовы праз малыя жанры (гульні, загадкі, прыказкі і прымаўкі, песні); садзейнічала выхаванню павагі да гістарычнага мінулага сваёй краіны, цікавасці да нацыянальных і агульначалавечых каштоўнасцей.

Загадкі ў музейных прадметах

Гульня-спаборніцтва

З выхаванцамі ГПД №1 (выхавальнік Р.І. Чапля) кіраўніком этнаграфічнага музея “Спадчына” Фаінай Стэфанаўнай Войшніс праведзена гульня-спаборніцтва “Загадкі ў музейных прадметах”. Для гульні выкарыстоўваліся экспанаты. Каманды “Верасок” і “Васілёк” заўзята адгадвалі, што знаходзіцца ў “чароўным” кошыку, падбіралі прыладу, знаходзілі адгадкі сярод экспанатаў музея, разгадвалі загадкі-пытанні, загадкі-жарты, загадкі-задачы. Яны ўдзельнічалі ў гульні “Забі гол”.

Каштоўнасць загадкі ў тым, што яна ў высокапаэтычнай форме адлюстравала гаспадарчую і працоўную дзейнасць чалавека, яго жыццёвы вопыт. Гэта сродак забавы і пацехі для дзяцей.

Гульня вучням спабалася. Яны былі актыўныя, кемлівыя, назіральныя, разважлівыя. 

Page title

Top.Mail.Ru google-site-verification=qdfyVLnF0XqW4z_zbAcUO5CPzEfFXwZG8ruI7E8EvsA google-site-verification: google6c9153f8f6561b92.html