Top.Mail.Ru

 

                 Заняткі

2024-03-18 00:21 Классный час "Евгений Наумович Карпенков –  гордость заболотской земли"   Усё пакінуць след павінна, Бо, як пачаўся белы свет, Прамень, пясчынка і расінка Нязменна пакідаюць след.          ...
Гасцёўня “Славутыя людзі Забалаччыны”
2024-03-17 20:30 Гасцёўня “Славутыя людзі Забалаччыны”   Усё пакінуць след павінна, Бо, як пачаўся белы свет, Прамень, пясчынка і расінка Нязменна пакідаюць след                                П. Броўка Мэты...

Экскурсія

“СТУПА І ТАЎКАЧ У ФОНДЗЕ ЭТНАГРАФІЧНАГА МУЗЕЯ “СПАДЧЫНА

Мэта: скласці атрыбуцыю рэчыўных прадметаў музейнага значэння: ступы і таўкача; вызначыць іх ролю у жыцці нашых продкаў.

Задачы:

-сфатаграфаваць музейныя прадметы (ступу і таўкач), вызначыць памеры і іх апісаць;

-сабрацьзвесткі пра ступу і таўкач у пісьмовых крыніцах, інтэрнэт-рэсурсах, сістэматызаваць іх;

-апісаць прымяненне і ролю ступы і таўкача ў  абрадах;

-  расказаць пра гісторыю ступы і таўкача Забалаччыны, адлюстравацьцікавыя факты;

- садзейнічаць выхаванню   любові  і  павагі да  культурных  традыцый  беларускага  народа

Ход экскурсіі

Гучыць мелодыя песні “Спадчына”, словы Я.Купалы, музыка І.Лучанка

Экскурсавод апрануты ў беларускае нацыянальнае адзенне. На фоне музыкі  экскурсавод вядзе размову.

Экскурсавод.Дзень добры, паважаныя сябры! Размова ў нас сёння пойдзе пра ступу і таўкач, якія прадстаўлены ў фондзе этнаграфічнага музея “Спадчына”. Назва ступы пайшла ад старадаўняга слова “ступаць”(паказвае).Ступы выкарыстоўваліся  для драбнення зерня, яго ачысткі ад цвёрдага шалупінне, валакна ільну, каноплі.

Хуткагаворка паведамляе: “Клюйце, куры, крупы каля ступы”.

Як бачыце – гэта высакаваты драўляны стаячок(паказвае).

 

Ручная ступа зроблена з суцэльнага дрэва (дуба).Дыяметр ступы ўверсе 37 см. Вышыня –  90 см. Адтуліна (зеў) і ніжняя частка  ў ступе выдзёўбана. Глыбіня зева – 33 см.  Прыступак (ніз) ступы счасаны. Яна стаіць як бы на ножках(паказвае).Звяртае ўвагу прадуманасцю формы, зграбнасцю сілуэта.  Апрацавана сякерай.

SDC12893 А  гэта ступка для таўчэння солі, ільняных і канапляных насенняў (з фонду этнаграфічнага музея “Спадчына”) (паказвае).

 – Як вы думаеце, што зараз замяніў  ступу? Правільна, міксер.

А ці ведаеце вы, што яшчэ ёсцьступа нажная, якая была ніжэйшая за ручную (малюнак з кнігі “Беларуская энцыклапедыя”, Т.15, с.222).

Зерне ў ступе таўклі таўкачом. А восьцэльны таўкач (паказвае). Назва пайшла ад слова “таўчы”. Ён у выглядзе качалкі з патоўшчаным канцом, даўжыня якога 45 см. У некаторых гаспадароў таўкач быў з паўкруглымі канцамі і выемкай пасярэдзіне, каб лаўчэй было трымаць. Аб гэтых музейных прадметах загадкі: “Воўк стаіць, а вушы скачуць” (ступа і таўкачы),  “У нашага Антонка спіна тонка” (таўкач у ступе).

 У баларускіх павер’ях ступа сімвалізуе жаночы пачатак, а таўкач – мужчынскі. Па павер’ях нашых продкаў, нельга пакідаць на ноч таўкач у ступе, інакш нячыстая сіла будзе “таўчы” ў ёй хваробу. Таму ступу не пакідалі адкрытай, а пасля выкарыстання абавязкова пераварочвалі яе ўверх дном.  Дзяўчына, якая выходзіла замуж, павінна была абавязкова тры разы абыйсці вакол ступы, каб будучы муж яе любіў і каб сям’я была моцнай, каб нарадзіліся здаровыя дзеці. Жаніха ж прывязвалі да ступы, каб заўсёды быў прывязаны да жонкі.

Калі малое дзіця не спіць, трэба было падысці да ступы, штурхнуцьяе і сказаць: “Я табе пакажу!”

 Прыліхарадцыбраліадзеннечалавека і таўкліяго ў ступе. Справа гэта была не з лёгкіх, але хворы і сапраўдыпапраўляўся.

 Помніце, у чым казачная Баба Яга лятае?

Правільна, у ступе. Сучасныя дзеці знаюць яе, як сродак перамяшчэння Бабы Ягі і яе блізкіх сваякоў – ведзьмаў. Для ведзьмы ступа – як касмічная ракета: залезе ў сярэдзіну і падарожнічае ў начным небе, падмятае мятлою зоркі.

 Так, у казках  Баба Яга сваіх ахвяр праследуе, “лятае ў ступе, таўкачом драўляным або жалезным паганяе, мятлою след замятае”. На лятальным апараце яна гоніцца за дзяўчынкай (казка “Баба Яга”),  Іванам-царэвічам (“Мар’я Марэўна”), сустракае Васілісу ля сваёй хаткі (“Василиса Прекрасная”), Ваню і Машу (В. Суцеў “Мы шукаем кляксу”), на ведзьміным лузе Світанніка ( “Іван Світаннік”), у Вархамеевым царстве   братоў (“Браты паляўнічыя”), хапае царэўну і садзіць у ступу (“Каваль”) ...

І мабыць, недарэмна, ступай у ваенных называецца аўтаматычны лятальны апарат.

Паглядзіце ў Інтэрнэце відэафільмы “Баба Яга на ступе носіцца па гарадах”. Убачыце, як Баба Ягападарожнічае ў ступе па вуліцах гарадоў Кацярынбургу, Чалябінску...  Нечаканае з’яўленне Бабы Ягі спачатку палохала прахожых, а пасля застаўляла ўсміхацца і радавацца (урывак з відэафільма).

Лятае ступа ў казках, мультфільмах, відэафільмах, заляцела і ў смяшынку.

Маці хваліцца:

–  О, мой Грышка кемны! Да ўсяго сваім розумам даходзіць.

–  І да чаго ён дайшоў? – пытае суседка.

–  Арэхі цвёрдыя, не па зубах, дык ён іх ў ступе таўкачом таўчэ…

На Забалаччыне непаваротліваю жанчыну называлі ступаю, а някемлівага   мужчыну – таўкачом. Адсюль прымаўкі і прыказкі: “Яе ў ступе не ўтаўчэш” (упарта), “Яго таўчы застаў, дык ён у ступцы дно праб’е” (дурань). “Не есць ступа талакна, а свет корміць”.

Патлумачце, калі ласка,  чаму так гавораць: “Таўчы ваду ў ступе”(дарма траціць час, займацца  пустымі размовамі, непатрэбнай справай),

Правільна, займацца  бескарыснай справай, балбатнёй. Адным словам – пустасловіць. Яшчэ на Забалаччыне гавораць: “Пераліваць з пустога ў парожняе”. Дарэчы, ужываецца фразеалагізм “Таўчы ваду ў ступе” у творах беларускіх пісьменнікаў. Адам з палескай былі “Батрак” Я. Коласа звяртаецца да жонкі:

Ну, ты скажаш! Лепш маўчы.

Ваду ў ступе не таўчы.

Сэнс фразеалагізма “Ні млён ні таўкач”  ужываецца са значэннем асобы. Ні на што не здатны, няўмелы. На Забалаччыне гавораць: “Ні да танца ні да ружанца”. “На якое ліха такі зяць? Ён жа ні млён ні таўкач”, –  пісаў Янкоўскі . Пра разгубленага чалавека, які не ведае як паступіць у дадзенай сітуацыі, у нашай ваколіцы гавораць: “Носіцца як дурань са ступаю” .

Таўкач са ступаю, вядома, не кінецца ў скокі, а вось назвы народным танцам-гульням далі. З задавальненнем нашы продкі-родзічыскакалі-гулялі ў “Ступкі” і ў “Таўкачыкі”, выконваючы  жартоўную песню:

 Гэй, гэй, таўкачыкі!

                                                                        Гэй, гэй, дубовыя!

Гэй, гэй, дубовыя!

  На работу гатовыя!

Сем год бадзяліся,

        У адну ступу сабраліся.

  Гэй, гэй, таўкачыкі!

Гэй, гэй, дубовыя!

Удзельнікамі гуртка “Юныя этнографы” сумесна з кіраўніком гуртка Фаінай Стэфанаўнай. Войшніс 15 мая 2021 г. (субота) былаправедзена аднадзённая фальклорная экспедыцыя ў в. Казляны Забалацкага сельсавета з мэтай збору музейных прадметаў.

Падчас экспедыцыі ў Марыі Станіславаўны Куель (у дзявоцтве Юхно) (25. 03.1944 г.), жыхаркі в. Казляны, былі знойдзены ступа і таўкач.Яны знаходзіліся ў дравальні. Засталіся ёй ад бацькоў, якія пражывалі ў в. Талочкі (2 км. ад Забалаці). Адзначым, што гэтыя гаспадарчыя прылада мы шукалі і нарэшце знайшлі. Марыя Станіславаўнанам з ахвотай перадала ступу і таўкач у школьны музей.“Перад тым як таўчы зерне сушылі, потым крыху змочвалівадою, каб лепей адставала шалупінне. Ступа цяжкая, і яе некалі, помню, уносіў з сянец у хату бацька. Мама чыстай анучай выцірала з яе пыл, абмывала, перш чым узяцца за таўкач”, – апавядала Марыя Станіславаўна.

“У пашане была ступа перад Калядамі, калі таўклі ячныя крупы на куццю – урачыстую вячэру.  Кожную ноч з 2 – 3 гадзін апоўначы ўся вёска Талочкі на працягу тыдня напаўнялася глухімі пераменлівымі ўдарамі, як бы падземным грухатам – гэта таўкуць куццю. У вялікіх сем’ях, бывала, маладзіцы ставіліся вакол ступы адна супраць другой і зладжана таўклі ячмень у два таўкачы. І работа спорылася, і весялей было”, – успамінала Марыя Станіславаўна

Лёгка даўмецца цяпер, з каго цешыцца загадка:

 Ім не трэба  танпляцоўка,

Як і мы, Калядам рады –

                                                                   І ў дубовай яме лоўка

     Скачуць галышы –блізняты.

Гэтымі  прыладамі часта  карысталіся бабулі, прабабулі, бо вычышчаныя крупы доўга не захоўваліся. Таму крупы таўклі ў ступе па патрэбе для прыгатавання кашы на працягу аднаго-двух тыдняў.У гаспадарцы ступа – абавязковая рэч. Але яе мог мець не кожны, тамуштоматэрыял для ступы было знайсцівельміцяжка. Нядобрайпрыкметай было рабіць яе з маладога дрэва. Неабходна было знайсці старое, але не згніўшаедрэва.Дарэчы, ступа і таўкач сям’і Юхнобылі папулярнымі. Іх пазычалі суседзіз в. Талочкі: Куклінскія, Гаспадарцы, Радзівоны.

Вырабіў гэтыя цудоўныя рэчы Іосіф Іванавіч Арабковіч (06.7.1916 – 05.4.2005) з суседняй  вёскі Малюкі. Гэта быў майстар па вырабу драўлянай пасуды (бочак, дзежак, цаброў), а таксама лыжак, ступаў, таўкачоў.

Іосіфа Іванавіча  ў Забалацкай ваколіцы так і называлі бондар.

Гісторыя малой радзімы вельмі багата на незвычайныя таямніцы, якія звязаныя з культурай і бытам беларускага  народа. Падцвярджэннем гэтага з’яўляюцца ступа і таўкач – унікальныя прадметы (артэфакты), сімвалы дабрабыту, сведкі майстэрства і таленту нашых продкаў.Нашы навучэнцы могуць дакрануцца да ступы і таўкача, многа карыснага даведацца пра іх ролю ў жыцці нашых продкаў.

Мы павінны сабраць,зберагчы і захаваць здабыткі культуры і гісторыі свайго народа для нашчадкаў. Гэта задача кожнага чалавека.

Экскурсія

“СТУПА І ТАЎКАЧ У ФОНДЗЕ ЭТНАГРАФІЧНАГА МУЗЕЯ “СПАДЧЫНА

Мэта: скласці атрыбуцыю рэчыўных прадметаў музейнага значэння: ступы і таўкача; вызначыць іх ролю у жыцці нашых продкаў.

Задачы:

-сфатаграфаваць музейныя прадметы (ступу і таўкач), вызначыць памеры і іх апісаць;

-сабрацьзвесткі пра ступу і таўкач у пісьмовых крыніцах, інтэрнэт-рэсурсах, сістэматызаваць іх;

-апісаць прымяненне і ролю ступы і таўкача ў  абрадах;

-  расказаць пра гісторыю ступы і таўкача Забалаччыны, адлюстравацьцікавыя факты;

- садзейнічаць выхаванню   любові  і  павагі да  культурных  традыцый  беларускага  народа

Ход экскурсіі

Гучыць мелодыя песні “Спадчына”, словы Я.Купалы, музыка І.Лучанка

Экскурсавод апрануты ў беларускае нацыянальнае адзенне. На фоне музыкі  экскурсавод вядзе размову.

Экскурсавод.Дзень добры, паважаныя сябры! Размова ў нас сёння пойдзе пра ступу і таўкач, якія прадстаўлены ў фондзе этнаграфічнага музея “Спадчына”. Назва ступы пайшла ад старадаўняга слова “ступаць”(паказвае).Ступы выкарыстоўваліся  для драбнення зерня, яго ачысткі ад цвёрдага шалупінне, валакна ільну, каноплі.

Хуткагаворка паведамляе: “Клюйце, куры, крупы каля ступы”.

Як бачыце – гэта высакаваты драўляны стаячок(паказвае).

 

Ручная ступа зроблена з суцэльнага дрэва (дуба).Дыяметр ступы ўверсе 37 см. Вышыня –  90 см. Адтуліна (зеў) і ніжняя частка  ў ступе выдзёўбана. Глыбіня зева – 33 см.  Прыступак (ніз) ступы счасаны. Яна стаіць як бы на ножках(паказвае).Звяртае ўвагу прадуманасцю формы, зграбнасцю сілуэта.  Апрацавана сякерай.

SDC12893 А  гэта ступка для таўчэння солі, ільняных і канапляных насенняў (з фонду этнаграфічнага музея “Спадчына”) (паказвае).

 – Як вы думаеце, што зараз замяніў  ступу? Правільна, міксер.

А ці ведаеце вы, што яшчэ ёсцьступа нажная, якая была ніжэйшая за ручную (малюнак з кнігі “Беларуская энцыклапедыя”, Т.15, с.222).

Зерне ў ступе таўклі таўкачом. А восьцэльны таўкач (паказвае). Назва пайшла ад слова “таўчы”. Ён у выглядзе качалкі з патоўшчаным канцом, даўжыня якога 45 см. У некаторых гаспадароў таўкач быў з паўкруглымі канцамі і выемкай пасярэдзіне, каб лаўчэй было трымаць. Аб гэтых музейных прадметах загадкі: “Воўк стаіць, а вушы скачуць” (ступа і таўкачы),  “У нашага Антонка спіна тонка” (таўкач у ступе).

 У баларускіх павер’ях ступа сімвалізуе жаночы пачатак, а таўкач – мужчынскі. Па павер’ях нашых продкаў, нельга пакідаць на ноч таўкач у ступе, інакш нячыстая сіла будзе “таўчы” ў ёй хваробу. Таму ступу не пакідалі адкрытай, а пасля выкарыстання абавязкова пераварочвалі яе ўверх дном.  Дзяўчына, якая выходзіла замуж, павінна была абавязкова тры разы абыйсці вакол ступы, каб будучы муж яе любіў і каб сям’я была моцнай, каб нарадзіліся здаровыя дзеці. Жаніха ж прывязвалі да ступы, каб заўсёды быў прывязаны да жонкі.

Калі малое дзіця не спіць, трэба было падысці да ступы, штурхнуцьяе і сказаць: “Я табе пакажу!”

 Прыліхарадцыбраліадзеннечалавека і таўкліяго ў ступе. Справа гэта была не з лёгкіх, але хворы і сапраўдыпапраўляўся.

 Помніце, у чым казачная Баба Яга лятае?

Правільна, у ступе. Сучасныя дзеці знаюць яе, як сродак перамяшчэння Бабы Ягі і яе блізкіх сваякоў – ведзьмаў. Для ведзьмы ступа – як касмічная ракета: залезе ў сярэдзіну і падарожнічае ў начным небе, падмятае мятлою зоркі.

 Так, у казках  Баба Яга сваіх ахвяр праследуе, “лятае ў ступе, таўкачом драўляным або жалезным паганяе, мятлою след замятае”. На лятальным апараце яна гоніцца за дзяўчынкай (казка “Баба Яга”),  Іванам-царэвічам (“Мар’я Марэўна”), сустракае Васілісу ля сваёй хаткі (“Василиса Прекрасная”), Ваню і Машу (В. Суцеў “Мы шукаем кляксу”), на ведзьміным лузе Світанніка ( “Іван Світаннік”), у Вархамеевым царстве   братоў (“Браты паляўнічыя”), хапае царэўну і садзіць у ступу (“Каваль”) ...

І мабыць, недарэмна, ступай у ваенных называецца аўтаматычны лятальны апарат.

Паглядзіце ў Інтэрнэце відэафільмы “Баба Яга на ступе носіцца па гарадах”. Убачыце, як Баба Ягападарожнічае ў ступе па вуліцах гарадоў Кацярынбургу, Чалябінску...  Нечаканае з’яўленне Бабы Ягі спачатку палохала прахожых, а пасля застаўляла ўсміхацца і радавацца (урывак з відэафільма).

Лятае ступа ў казках, мультфільмах, відэафільмах, заляцела і ў смяшынку.

Маці хваліцца:

–  О, мой Грышка кемны! Да ўсяго сваім розумам даходзіць.

–  І да чаго ён дайшоў? – пытае суседка.

–  Арэхі цвёрдыя, не па зубах, дык ён іх ў ступе таўкачом таўчэ…

На Забалаччыне непаваротліваю жанчыну называлі ступаю, а някемлівага   мужчыну – таўкачом. Адсюль прымаўкі і прыказкі: “Яе ў ступе не ўтаўчэш” (упарта), “Яго таўчы застаў, дык ён у ступцы дно праб’е” (дурань). “Не есць ступа талакна, а свет корміць”.

Патлумачце, калі ласка,  чаму так гавораць: “Таўчы ваду ў ступе”(дарма траціць час, займацца  пустымі размовамі, непатрэбнай справай),

Правільна, займацца  бескарыснай справай, балбатнёй. Адным словам – пустасловіць. Яшчэ на Забалаччыне гавораць: “Пераліваць з пустога ў парожняе”. Дарэчы, ужываецца фразеалагізм “Таўчы ваду ў ступе” у творах беларускіх пісьменнікаў. Адам з палескай былі “Батрак” Я. Коласа звяртаецца да жонкі:

Ну, ты скажаш! Лепш маўчы.

Ваду ў ступе не таўчы.

Сэнс фразеалагізма “Ні млён ні таўкач”  ужываецца са значэннем асобы. Ні на што не здатны, няўмелы. На Забалаччыне гавораць: “Ні да танца ні да ружанца”. “На якое ліха такі зяць? Ён жа ні млён ні таўкач”, –  пісаў Янкоўскі . Пра разгубленага чалавека, які не ведае як паступіць у дадзенай сітуацыі, у нашай ваколіцы гавораць: “Носіцца як дурань са ступаю” .

Таўкач са ступаю, вядома, не кінецца ў скокі, а вось назвы народным танцам-гульням далі. З задавальненнем нашы продкі-родзічыскакалі-гулялі ў “Ступкі” і ў “Таўкачыкі”, выконваючы  жартоўную песню:

 Гэй, гэй, таўкачыкі!

                                                                        Гэй, гэй, дубовыя!

Гэй, гэй, дубовыя!

  На работу гатовыя!

Сем год бадзяліся,

        У адну ступу сабраліся.

  Гэй, гэй, таўкачыкі!

Гэй, гэй, дубовыя!

Удзельнікамі гуртка “Юныя этнографы” сумесна з кіраўніком гуртка Фаінай Стэфанаўнай. Войшніс 15 мая 2021 г. (субота) былаправедзена аднадзённая фальклорная экспедыцыя ў в. Казляны Забалацкага сельсавета з мэтай збору музейных прадметаў.

Падчас экспедыцыі ў Марыі Станіславаўны Куель (у дзявоцтве Юхно) (25. 03.1944 г.), жыхаркі в. Казляны, былі знойдзены ступа і таўкач.Яны знаходзіліся ў дравальні. Засталіся ёй ад бацькоў, якія пражывалі ў в. Талочкі (2 км. ад Забалаці). Адзначым, што гэтыя гаспадарчыя прылада мы шукалі і нарэшце знайшлі. Марыя Станіславаўнанам з ахвотай перадала ступу і таўкач у школьны музей.“Перад тым як таўчы зерне сушылі, потым крыху змочвалівадою, каб лепей адставала шалупінне. Ступа цяжкая, і яе некалі, помню, уносіў з сянец у хату бацька. Мама чыстай анучай выцірала з яе пыл, абмывала, перш чым узяцца за таўкач”, – апавядала Марыя Станіславаўна.

“У пашане была ступа перад Калядамі, калі таўклі ячныя крупы на куццю – урачыстую вячэру.  Кожную ноч з 2 – 3 гадзін апоўначы ўся вёска Талочкі на працягу тыдня напаўнялася глухімі пераменлівымі ўдарамі, як бы падземным грухатам – гэта таўкуць куццю. У вялікіх сем’ях, бывала, маладзіцы ставіліся вакол ступы адна супраць другой і зладжана таўклі ячмень у два таўкачы. І работа спорылася, і весялей было”, – успамінала Марыя Станіславаўна

Лёгка даўмецца цяпер, з каго цешыцца загадка:

 Ім не трэба  танпляцоўка,

Як і мы, Калядам рады –

                                                                   І ў дубовай яме лоўка

     Скачуць галышы –блізняты.

Гэтымі  прыладамі часта  карысталіся бабулі, прабабулі, бо вычышчаныя крупы доўга не захоўваліся. Таму крупы таўклі ў ступе па патрэбе для прыгатавання кашы на працягу аднаго-двух тыдняў.У гаспадарцы ступа – абавязковая рэч. Але яе мог мець не кожны, тамуштоматэрыял для ступы было знайсцівельміцяжка. Нядобрайпрыкметай было рабіць яе з маладога дрэва. Неабходна было знайсці старое, але не згніўшаедрэва.Дарэчы, ступа і таўкач сям’і Юхнобылі папулярнымі. Іх пазычалі суседзіз в. Талочкі: Куклінскія, Гаспадарцы, Радзівоны.

Вырабіў гэтыя цудоўныя рэчы Іосіф Іванавіч Арабковіч (06.7.1916 – 05.4.2005) з суседняй  вёскі Малюкі. Гэта быў майстар па вырабу драўлянай пасуды (бочак, дзежак, цаброў), а таксама лыжак, ступаў, таўкачоў.

Іосіфа Іванавіча  ў Забалацкай ваколіцы так і называлі бондар.

Гісторыя малой радзімы вельмі багата на незвычайныя таямніцы, якія звязаныя з культурай і бытам беларускага  народа. Падцвярджэннем гэтага з’яўляюцца ступа і таўкач – унікальныя прадметы (артэфакты), сімвалы дабрабыту, сведкі майстэрства і таленту нашых продкаў.Нашы навучэнцы могуць дакрануцца да ступы і таўкача, многа карыснага даведацца пра іх ролю ў жыцці нашых продкаў.

Мы павінны сабраць,зберагчы і захаваць здабыткі культуры і гісторыі свайго народа для нашчадкаў. Гэта задача кожнага чалавека.

Экскурсіі

 

Экскурсія

“СТУПА І ТАЎКАЧ У ФОНДЗЕ ЭТНАГРАФІЧНАГА МУЗЕЯ “СПАДЧЫНА

Мэта: скласці атрыбуцыю рэчыўных прадметаў музейнага значэння: ступы і таўкача; вызначыць іх ролю у жыцці нашых продкаў.

Задачы:

-сфатаграфаваць музейныя прадметы (ступу і таўкач), вызначыць памеры і іх апісаць;

-сабрацьзвесткі пра ступу і таўкач у пісьмовых крыніцах, інтэрнэт-рэсурсах, сістэматызаваць іх;

-апісаць прымяненне і ролю ступы і таўкача ў  абрадах;

-  расказаць пра гісторыю ступы і таўкача Забалаччыны, адлюстравацьцікавыя факты;

- садзейнічаць выхаванню   любові  і  павагі да  культурных  традыцый  беларускага  народа

Ход экскурсіі

Гучыць мелодыя песні “Спадчына”, словы Я.Купалы, музыка І.Лучанка

Экскурсавод апрануты ў беларускае нацыянальнае адзенне. На фоне музыкі  экскурсавод вядзе размову.

Экскурсавод.Дзень добры, паважаныя сябры! Размова ў нас сёння пойдзе пра ступу і таўкач, якія прадстаўлены ў фондзе этнаграфічнага музея “Спадчына”. Назва ступы пайшла ад старадаўняга слова “ступаць”(паказвае).Ступы выкарыстоўваліся  для драбнення зерня, яго ачысткі ад цвёрдага шалупінне, валакна ільну, каноплі.

Хуткагаворка паведамляе: “Клюйце, куры, крупы каля ступы”.

Як бачыце – гэта высакаваты драўляны стаячок(паказвае).

 

Ручная ступа зроблена з суцэльнага дрэва (дуба).Дыяметр ступы ўверсе 37 см. Вышыня –  90 см. Адтуліна (зеў) і ніжняя частка  ў ступе выдзёўбана. Глыбіня зева – 33 см.  Прыступак (ніз) ступы счасаны. Яна стаіць як бы на ножках(паказвае).Звяртае ўвагу прадуманасцю формы, зграбнасцю сілуэта.  Апрацавана сякерай.

SDC12893 А  гэта ступка для таўчэння солі, ільняных і канапляных насенняў (з фонду этнаграфічнага музея “Спадчына”) (паказвае).

 – Як вы думаеце, што зараз замяніў  ступу? Правільна, міксер.

А ці ведаеце вы, што яшчэ ёсцьступа нажная, якая была ніжэйшая за ручную (малюнак з кнігі “Беларуская энцыклапедыя”, Т.15, с.222).

Зерне ў ступе таўклі таўкачом. А восьцэльны таўкач (паказвае). Назва пайшла ад слова “таўчы”. Ён у выглядзе качалкі з патоўшчаным канцом, даўжыня якога 45 см. У некаторых гаспадароў таўкач быў з паўкруглымі канцамі і выемкай пасярэдзіне, каб лаўчэй было трымаць. Аб гэтых музейных прадметах загадкі: “Воўк стаіць, а вушы скачуць” (ступа і таўкачы),  “У нашага Антонка спіна тонка” (таўкач у ступе).

 У баларускіх павер’ях ступа сімвалізуе жаночы пачатак, а таўкач – мужчынскі. Па павер’ях нашых продкаў, нельга пакідаць на ноч таўкач у ступе, інакш нячыстая сіла будзе “таўчы” ў ёй хваробу. Таму ступу не пакідалі адкрытай, а пасля выкарыстання абавязкова пераварочвалі яе ўверх дном.  Дзяўчына, якая выходзіла замуж, павінна была абавязкова тры разы абыйсці вакол ступы, каб будучы муж яе любіў і каб сям’я была моцнай, каб нарадзіліся здаровыя дзеці. Жаніха ж прывязвалі да ступы, каб заўсёды быў прывязаны да жонкі.

Калі малое дзіця не спіць, трэба было падысці да ступы, штурхнуцьяе і сказаць: “Я табе пакажу!”

 Прыліхарадцыбраліадзеннечалавека і таўкліяго ў ступе. Справа гэта была не з лёгкіх, але хворы і сапраўдыпапраўляўся.

 Помніце, у чым казачная Баба Яга лятае?

Правільна, у ступе. Сучасныя дзеці знаюць яе, як сродак перамяшчэння Бабы Ягі і яе блізкіх сваякоў – ведзьмаў. Для ведзьмы ступа – як касмічная ракета: залезе ў сярэдзіну і падарожнічае ў начным небе, падмятае мятлою зоркі.

 Так, у казках  Баба Яга сваіх ахвяр праследуе, “лятае ў ступе, таўкачом драўляным або жалезным паганяе, мятлою след замятае”. На лятальным апараце яна гоніцца за дзяўчынкай (казка “Баба Яга”),  Іванам-царэвічам (“Мар’я Марэўна”), сустракае Васілісу ля сваёй хаткі (“Василиса Прекрасная”), Ваню і Машу (В. Суцеў “Мы шукаем кляксу”), на ведзьміным лузе Світанніка ( “Іван Світаннік”), у Вархамеевым царстве   братоў (“Браты паляўнічыя”), хапае царэўну і садзіць у ступу (“Каваль”) ...

І мабыць, недарэмна, ступай у ваенных называецца аўтаматычны лятальны апарат.

Паглядзіце ў Інтэрнэце відэафільмы “Баба Яга на ступе носіцца па гарадах”. Убачыце, як Баба Ягападарожнічае ў ступе па вуліцах гарадоў Кацярынбургу, Чалябінску...  Нечаканае з’яўленне Бабы Ягі спачатку палохала прахожых, а пасля застаўляла ўсміхацца і радавацца (урывак з відэафільма).

Лятае ступа ў казках, мультфільмах, відэафільмах, заляцела і ў смяшынку.

Маці хваліцца:

–  О, мой Грышка кемны! Да ўсяго сваім розумам даходзіць.

–  І да чаго ён дайшоў? – пытае суседка.

–  Арэхі цвёрдыя, не па зубах, дык ён іх ў ступе таўкачом таўчэ…

На Забалаччыне непаваротліваю жанчыну называлі ступаю, а някемлівага   мужчыну – таўкачом. Адсюль прымаўкі і прыказкі: “Яе ў ступе не ўтаўчэш” (упарта), “Яго таўчы застаў, дык ён у ступцы дно праб’е” (дурань). “Не есць ступа талакна, а свет корміць”.

Патлумачце, калі ласка,  чаму так гавораць: “Таўчы ваду ў ступе”(дарма траціць час, займацца  пустымі размовамі, непатрэбнай справай),

Правільна, займацца  бескарыснай справай, балбатнёй. Адным словам – пустасловіць. Яшчэ на Забалаччыне гавораць: “Пераліваць з пустога ў парожняе”. Дарэчы, ужываецца фразеалагізм “Таўчы ваду ў ступе” у творах беларускіх пісьменнікаў. Адам з палескай былі “Батрак” Я. Коласа звяртаецца да жонкі:

Ну, ты скажаш! Лепш маўчы.

Ваду ў ступе не таўчы.

Сэнс фразеалагізма “Ні млён ні таўкач”  ужываецца са значэннем асобы. Ні на што не здатны, няўмелы. На Забалаччыне гавораць: “Ні да танца ні да ружанца”. “На якое ліха такі зяць? Ён жа ні млён ні таўкач”, –  пісаў Янкоўскі . Пра разгубленага чалавека, які не ведае як паступіць у дадзенай сітуацыі, у нашай ваколіцы гавораць: “Носіцца як дурань са ступаю” .

Таўкач са ступаю, вядома, не кінецца ў скокі, а вось назвы народным танцам-гульням далі. З задавальненнем нашы продкі-родзічыскакалі-гулялі ў “Ступкі” і ў “Таўкачыкі”, выконваючы  жартоўную песню:

 Гэй, гэй, таўкачыкі!

                                                                        Гэй, гэй, дубовыя!

Гэй, гэй, дубовыя!

  На работу гатовыя!

Сем год бадзяліся,

        У адну ступу сабраліся.

  Гэй, гэй, таўкачыкі!

Гэй, гэй, дубовыя!

Удзельнікамі гуртка “Юныя этнографы” сумесна з кіраўніком гуртка Фаінай Стэфанаўнай. Войшніс 15 мая 2021 г. (субота) былаправедзена аднадзённая фальклорная экспедыцыя ў в. Казляны Забалацкага сельсавета з мэтай збору музейных прадметаў.

Падчас экспедыцыі ў Марыі Станіславаўны Куель (у дзявоцтве Юхно) (25. 03.1944 г.), жыхаркі в. Казляны, былі знойдзены ступа і таўкач.Яны знаходзіліся ў дравальні. Засталіся ёй ад бацькоў, якія пражывалі ў в. Талочкі (2 км. ад Забалаці). Адзначым, што гэтыя гаспадарчыя прылада мы шукалі і нарэшце знайшлі. Марыя Станіславаўнанам з ахвотай перадала ступу і таўкач у школьны музей.“Перад тым як таўчы зерне сушылі, потым крыху змочвалівадою, каб лепей адставала шалупінне. Ступа цяжкая, і яе некалі, помню, уносіў з сянец у хату бацька. Мама чыстай анучай выцірала з яе пыл, абмывала, перш чым узяцца за таўкач”, – апавядала Марыя Станіславаўна.

“У пашане была ступа перад Калядамі, калі таўклі ячныя крупы на куццю – урачыстую вячэру.  Кожную ноч з 2 – 3 гадзін апоўначы ўся вёска Талочкі на працягу тыдня напаўнялася глухімі пераменлівымі ўдарамі, як бы падземным грухатам – гэта таўкуць куццю. У вялікіх сем’ях, бывала, маладзіцы ставіліся вакол ступы адна супраць другой і зладжана таўклі ячмень у два таўкачы. І работа спорылася, і весялей было”, – успамінала Марыя Станіславаўна

Лёгка даўмецца цяпер, з каго цешыцца загадка:

 Ім не трэба  танпляцоўка,

Як і мы, Калядам рады –

                                                                   І ў дубовай яме лоўка

     Скачуць галышы –блізняты.

Гэтымі  прыладамі часта  карысталіся бабулі, прабабулі, бо вычышчаныя крупы доўга не захоўваліся. Таму крупы таўклі ў ступе па патрэбе для прыгатавання кашы на працягу аднаго-двух тыдняў.У гаспадарцы ступа – абавязковая рэч. Але яе мог мець не кожны, тамуштоматэрыял для ступы было знайсцівельміцяжка. Нядобрайпрыкметай было рабіць яе з маладога дрэва. Неабходна было знайсці старое, але не згніўшаедрэва.Дарэчы, ступа і таўкач сям’і Юхнобылі папулярнымі. Іх пазычалі суседзіз в. Талочкі: Куклінскія, Гаспадарцы, Радзівоны.

Вырабіў гэтыя цудоўныя рэчы Іосіф Іванавіч Арабковіч (06.7.1916 – 05.4.2005) з суседняй  вёскі Малюкі. Гэта быў майстар па вырабу драўлянай пасуды (бочак, дзежак, цаброў), а таксама лыжак, ступаў, таўкачоў.

Іосіфа Іванавіча  ў Забалацкай ваколіцы так і называлі бондар.

Гісторыя малой радзімы вельмі багата на незвычайныя таямніцы, якія звязаныя з культурай і бытам беларускага  народа. Падцвярджэннем гэтага з’яўляюцца ступа і таўкач – унікальныя прадметы (артэфакты), сімвалы дабрабыту, сведкі майстэрства і таленту нашых продкаў.Нашы навучэнцы могуць дакрануцца да ступы і таўкача, многа карыснага даведацца пра іх ролю ў жыцці нашых продкаў.

Мы павінны сабраць,зберагчы і захаваць здабыткі культуры і гісторыі свайго народа для нашчадкаў. Гэта задача кожнага чалавека.

О нас

Урок у музеі

Віды вышыўкі. Асаблівасці беларускай народнай вышыўкі. Вышыўка ў тэхніцы “Набор”

Урок працоўнага навучання

Яніна Мар’янаўна Анаровіч, настаўніца працоўнага навучання, пазнаёміла дзяўчынак з тэхнікай вышывання гладдзю, паўкрыжом і крыжом. Фаіна Стэфанаўна Войшніс, кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” правяла для пяцікласніц  у школьным музеі экскурсію “Вышыўка і ткацтва як від дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва”.  Паведаміла вучаніцам пра спосабы вышыўкі, пра ролю вышыўкі ў жыцці нашых продкаў, пра  майстэрства мясцовых вышывальшчыц. Пазнаёміла з музейнымі вышыванкамі, сурвэткамі, ручнікамі, вышытым арнаментам на кашулях.

Урок-экскурсія садзейнічала выхаванню у дзяўчынак любові і павагі да свайго краю, народа, яго традыцый, промыслаў.

You will find the latest information about us on this page. Our company is constantly evolving and growing. We provide wide range of services. Our mission is to provide best solution that helps everyone. If you want to contact us, please fill the contact form on our website. We wish you a good day!

“Ой лянок, лянок мой чысты, валакністы, залацісты!”

Літаратурна-этнаграфічная гасцёўня

(5 клас)

Літаратурна-этнаграфічная гасцёўня “Ой лянок, лянок мой чысты, валакністы, залацісты!”, якая была праведзена ў этнаграфічным музеі “Спадчына”, пазнаёміла вучняў 5 класа (класны кіраўнік Яніна Яўгеньеўна Міхайлава) з прыладамі для апрацоўкі льну і паэтычнымі творамі, прысвечанымі цяжкай жаночай працы; садзейнічала выхаванню цікавасці да мінулага роднага краю, беларускай паэзіі, павазе да сялянскай працы, традыцый беларускага народа.

Кіраўнік музея Фаіна Стэфанаўна Войшніс пазнаёміла пяцікласнікаў з калаўротам, прасніцай, верацяном, церніцай, траплом, грэбенем, кудзелю на прасніцы, сукалам, саматканымі ручнікамі, абрусамі, ткацкім станком.

 Вучні чыталі  вершы М. Машары  і В. Вярбы “Ручнікі”, М. Танка “Расшытае крыжыкам”, В. Ракава “Неданошаныя кашулі”, Я. Крупенькі “Беляць палотны”, Д. Бічэль “Кросны”. Пад гучання беларускай народнай песні “Ох, і сеяла Ульяніца лянок” дзяўчынкі спявалі і танцавалі, імітуючы ўсе згаданыя  дзеянні.

Віды вышыўкі. Асаблівасці беларускай народнай вышыўкі. Вышыўка ў тэхніцы “Набор”

Урок працоўнага навучання

Яніна Мар’янаўна Анаровіч, настаўніца працоўнага навучання, пазнаёміла дзяўчынак з тэхнікай вышывання гладдзю, паўкрыжом і крыжом. Фаіна Стэфанаўна Войшніс, кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” правяла для пяцікласніц  у школьным музеі экскурсію “Вышыўка і ткацтва як від дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва”.  Паведаміла вучаніцам пра спосабы вышыўкі, пра ролю вышыўкі ў жыцці нашых продкаў, пра  майстэрства мясцовых вышывальшчыц. Пазнаёміла з музейнымі вышыванкамі, сурвэткамі, ручнікамі, вышытым арнаментам на кашулях.

Урок-экскурсія садзейнічала выхаванню у дзяўчынак любові і павагі да свайго краю, народа, яго традыцый, промыслаў.

Пазнавальная экскурсія “Лепш нічога няма свайго роднага вугла”

Кіраўнік этнаграфічнага музея “Спадчына” Ф.С. Войшніс сумесна з  выхавальнікам інтэграванай групы навучання і выхаванн Л. І. Глушэнь правялі з выхаванцамі пазнавальную экскурсію “Няма нічога мілей свайго роднага вугла”. Гэтая экскурсія прывабіла дашкольнікаў цікавай экспазіцыяй, магчымасцю пагуляць з экспанатамі.

Перад наведваннем музея дашкольнікі пазнаёміліся з ілюстраваным матэрыялам з папкі “З куфэрка бабулі”, створанай Людмілай Іосіфаўнай Глушэнь паводле часопіса “Вясёлка” (“музей Вясёлкі”).

Фаіна Стэфанаўна апавядала дзецям пра жыццё беларусаў у пачатку ХХ стагоддзя, знаёміла з інтэр’ерам сялянскай хаты, асноўнымі прадметамі вясковага побыту, з прадметамі гаспадара, гаспадыні, з ткацкімі прыладамі і вырабамі. Дзеці гулялі ў гульню “Хустачка”, адгадвалі загадкі, спявалі беларускую народную песню-танец “Бульба”, называлі прыказкі і прымаўкі, расказалі верш “Я люблю сваю хату”.

Пазнавальная экскурсія ўзбагаціла слоўнік дзяцей на аснове паглыблення ведаў пра прадметы і з’явы навакольнага свету; далучыла іх да багацця беларускай мовы праз малыя жанры (гульні, загадкі, прыказкі і прымаўкі, песні); садзейнічала выхаванню павагі да гістарычнага мінулага сваёй краіны, цікавасці да нацыянальных і агульначалавечых каштоўнасцей.

Загадкі ў музейных прадметах

Гульня-спаборніцтва

З выхаванцамі ГПД №1 (выхавальнік Р.І. Чапля) кіраўніком этнаграфічнага музея “Спадчына” Фаінай Стэфанаўнай Войшніс праведзена гульня-спаборніцтва “Загадкі ў музейных прадметах”. Для гульні выкарыстоўваліся экспанаты. Каманды “Верасок” і “Васілёк” заўзята адгадвалі, што знаходзіцца ў “чароўным” кошыку, падбіралі прыладу, знаходзілі адгадкі сярод экспанатаў музея, разгадвалі загадкі-пытанні, загадкі-жарты, загадкі-задачы. Яны ўдзельнічалі ў гульні “Забі гол”.

Каштоўнасць загадкі ў тым, што яна ў высокапаэтычнай форме адлюстравала гаспадарчую і працоўную дзейнасць чалавека, яго жыццёвы вопыт. Гэта сродак забавы і пацехі для дзяцей.

Гульня вучням спабалася. Яны былі актыўныя, кемлівыя, назіральныя, разважлівыя. 

Page title

Водгукі

Top.Mail.Ru google-site-verification=qdfyVLnF0XqW4z_zbAcUO5CPzEfFXwZG8ruI7E8EvsA google-site-verification: google6c9153f8f6561b92.html